2016. augusztus 21., vasárnap

Nyaralás: Bakar - a környék/2.

Bakar nem meglepő módon a Bakar-öböl belső csücskében fekszik. Azt az első estén és a második nap délelőttjén felderítettük, körbejártuk, megtaláltuk az összes étkezési lehetőséget, lefotóztuk majd az összes látnivalót, történelmi emléket, látnivalót. Megnéztem, hogyan gyülekeznek a cicák - amiből elég sok van, kicsit olasz módra, az utcákon -, amint egy kislány étellel feltűnik a tér közepén.
Az öböl többi településéről is szerettünk volna képet kapni, így egy délutáni program lett a körbejárásukból. Krk közelsége, és néhány környékbeli strand (ezek közül Kostrenáról a poszt második felében esik szó) vonzereje miatt (legalábbis ezt gyanítom) a turisták, látogatók száma még alacsonyabb itt, mint Bakarban. Ezért azok számára ideális hely, akik szeretik elkerülni a tömeget, és érdeklődnek a horvátok mindennapjai iránt, nem a nagy csinnadrattával járó látványosságokat kedvelik. Ugyanis emberekkel és csinnadrattával mi nem (vagy alig) találkoztunk ezeken a helyeken. Elhagyatottságukban is szép terekkel, kikötőkkel, utcákkal, valamint kellemes, tiszta vizű, jó infrastruktúrájú stranddal igen. Lássuk ezeket.

Bakar-öböl, Bakarac és Kraljevica

Bakar felől csak egy úton, az E65-ösön lehet az öböl másik, dél-keleti végébe autóval eljutni, ez az út a híres Adriai út, a Jadranska Magistrala. Végig a part mentén halad, egyes pontjain rendkívül látványos kép tárul elénk az öbölről, illetve a tenger felé nyíló kilátásról. Ugyanakkor ez teszi veszélyessé is, hiszen az autót vezetők is szeretnének nézelődni, így előfordul, hogy átbóklászik egy-egy autós a felezővonalon...érdemes óvatosnak lenni. Jobb megállni egy-egy pihenőhelyen, még ha onnan nem is oylan fantasztikus a kilátás, mint egy-egy nagyobb kanyarban, amikor a víz fölötti sziklák szélén kanyarog az út...Nos, ha meghoztam a kedvét mindenkinek ehhez a kiránduláshoz :) akkor nosza, autóba be.
Bakartól kb 5 perces autókázás után meg is érkezünk Bakarac településre, ami egy kisebb falu benyomását kelti, és ha utánaolvasunk, az információk ezt meg is erősítik. Hát még ha ki is szállunk az autóból....ottjártunkkor a hidegfront nyomán érkezett viharos szél fújt, így sokáig nézelődni ezen a nem szélvédett, és látnivalót a part mentén nem is virító szakaszon nem volt nagy élmény, mindenki kapaszkodott a fejfedőjébe, de így előfordult, hogy kergetni kellett egy-egy tökfödőt. Arra azonban mindenképp jó volt ez a megálló, hogy megcsodálhattuk szálláshelyunk, Bakar látképét, és megállapíthattuk, hogy szebb pontját nem tudtuk volna választani az öbölnek. Főleg azért, mert nincs is neki olyanja :) A faluban - akárcsak Bakarban - betonozott "strand" található, amihez azonban nemigen csatlakozik semmilyen létesítmény, és az egész betonos dolog nem túl vonzó, legalábbis számunkra. A szeles - ámbár napos és meleg - időben egyetlen kitartó nő próbált napozni az úttól levezető betonlépcső árnyékában. Nos, ez nem egy tipikus vágyálom, amikor a horvát tengerpart strandjairól van szó...mi sem ezt választottuk a fürdéshez, de erről később.
A Jadranska Magistrale-n továbbguvurlva, néhány perc múlva megérkezhetünk Kraljevicába. Ennek a falunak a magyar neve Portoré, ami lássuk be, nem cseng túlságosan magyarosan. Ez nem is lehet nagyon véletlen, hiszen a település olasz neve pedig: Porto Re. Itt van több történelmi látnivaló is, hiszen a falu (lakossága jelenleg nem éri el a 3000 főt) két várkastéllyal is büszkélkedhet, a Zrínyiek és a Frangepánok is itt építettek - bár különböző időszakban - kastélyt a családjaik számára. Mi az elsőbe látogattunk el, igaz, sok látnivalót nem láthattunk, a kastély nincs igazán rendbehozva, bár belső udvarában étterem működik. A vár oldalából a teherkikötőre és a tengerre nyílt kilátás:

A falu egyébként nagyon csendes, szinte néptelennek tűnt, amikor ott jártunk. A kikötőben sorakoztak a csónakok, vitorlások, még egy furcsa járgányt szállító tréler is állt a placcon, de minden zárva volt, embereket nem láttunk.

A furcsa jármű, ami bogárvégű motornak nézett ki, mindenhol fémtüske szegecsekkel kiverve.
Az épületek mellett továbbhaladva, merőlegesen a kikötőre, a templom aljában viszont megtaláltuk az "életet" :) Hook Kapitány törzshelye, ahol aztán egy kedves, angolul és németül jól beszélő pincérfiú odáig volt a gyönyörűségtől amiatt, hogy a párom horvátul rendelt fröccsöt magának (mármint a fröccs szót horvátul mondta). :) A hely nagyon kellemes, igényes, barátságos, érdemes betérni.

A templom alatt :)

Még sétálhatunk a faluban, és akkor láthatunk esetleg díszesebb palotaházakat, újonann épülő házakat, lepukkant épületeket:

És ellátogathatunk a Frangepán kastélyba is (mi ezt már kihagytuk, a délelőtti strandolás kivette az erőnket annyira, hogy már ne akarjunk felmászni a domb tetejéről uralkodó épülethez).
A falu térképe megtalálható például a Zrínyi-kastély udvarában, és jól mutatja, milyen látványosságot hol találunk meg:

A két település pár órás időtöltésre kiváló, jó a hangulatuk, különösen Kraljevicának, és nem kell keresztülverekednie magát az embernek a turisták hadán.

Kostrena Beach

Bakarban, ha úgy vesszük, két fürdőhely is van, bár strandnak egyiket se nevezném (az egyik a volt Jadran Szálló öböl felőli betonozott plázsa, ahol két vaslépcső - amolyan balatoni módra - vezet a vízbe, és egy szabadtéri zuhany is van, meg két-három pad; a másik pedig a szemben levő oldalon, a parti sétány után, az olajfeldolgozó előtt nem sokkal, egy pici, 5-6 méteres kavicsos partszakasz, ahol aztán semmi sincsen). A fentebb említett helyeken is van betonos, fürdésre alkalmas szakasz, de mi inkább igazi partot kerestünk, és a szállásadónk javaslatára ezért a kb. 8 km-re levő Kostrena strandjára, Kostrena Beach-re autóztunk el. Bakarból a főútig felvezető szerpentines, néhol oszlopokra épített utacska kicsit növelte az adrenalin-szintemet (tériszonyom van, sajna), de aztán sima, kis forgalomban pár percet autózva, és a gps Kováts Adél-hangját követve könnyen elérhető a strand. A Fiume felé vezető alsó út mentén fekszik. A strand lent, a sziklák aljában, az autóparkoló fent az út mellett van. Utóbbi fizetős, kamerás, csak készpénzzel működő, sorompós fajta (kielé van kiengedő sorompó, az automatából - és csak abból - megvett jegyet a szélvédő mögé helyezve már abszolváltuk is a parkolás és a kihajtás műveleteihez szükséges tevékenységeket). Csak arra kell ügyelni, hogy a jegyen levő időpontig elhagyjuk a parkolót.
A strand elég hosszan húzódik, még fent a sziklaszirten lehet végighaladni, itt találhatók a bárok, éttermek, bisztrók, és toalettek is (viszont boltok, ahol strandcuccokat lehet venni, nincsenek). Szakaszonként kiépített lépcsőkön lehet lemenni a partra, és ahol szimpatikus, ott tölülközőt, plédet, napozóágyat, bármit letéve, máris birtokba vehető a víz. Az ilyen partszakaszok változóak, van sima kavicsos, 5-6 méter széles a víztől a sziklafalig, és van ennél keskenyebb és rövidebb, sziklásabb is, illetve közötti változatok. MIndenki találhat igényeinek megfelelőt. Érdemes korán menni, hogy legyen hely. A víz nagyon tiszta, még szeles idő esetén sem viharos, a hullámok csak kicsit nagyobbak, mint szélcsendben.

Mivel lent vannak kulturált, méretes szemeteskukák, a part tiszta, nincs szemét a földön. Zuhanyzó, és egy-két paraván az átöltözéshez szintén van lent. Főleg horvátokkal találkoztunk itt, néhány olasz és német családdal. Az egészen piciktől a kb. 80+ helyi párig mindenki előfordult, nagyon hangulatos és barátságos az egész. Fent még vannak kisebb játszóterek is, ha gyerekek elunnák a pancsolást. :)
A strandig az út a falun vitt át, úgy tűnt, hogy kiadó apartmanok bőven vannak, így aki inkább strandol a nyaralás alatt, itt is találhat szállást könnyedén.
Mivel összesen 3 teljes és két fél napot nyaraltunk Bakarban, más strandolási lehetőséget nem kerestünk, bár bizonyára találhattunk volna még. Azonban ezt nyugodt szívvel ajánlom gyerekkel, vagy gyerek nélkül is. Kiváló időtöltés itt strandolni.

Következő, utolsó horvátországi posztomban a helyiek közlekedési szokásairól ejteknéhány szót.