2016. április 23., szombat

Keleties tavaszi ebéd Heni és Dragomán módra

Régen írtam már gasztro posztot, épp itt az ideje :) Ezért is, de főleg azért, mert egy izgalmas ételt készítettem ma, következzen egy receptes bejegyzés. 
A címben szereplő 'keleties' arra utal, hogy az étel, amit mindjárt bemutatok, részben ázsiai alapokból készül. Ugyanakkor magyaros is, de nem a zsíros, nehéz fajtából, hanem az egészségesebb változatból. Nézzük is, mi lehet ez az izgalmasnak hangzó csodás étel.
Az ötletet Heni blogjából vettem, akinek már egy-két receptje nagyon bejött nekem/nekünk. A mai étel alapja a tarja és a spárga, a csalafintaság pedig az ízesítésükben rejlik, természetesen. A receptben leírtakat kiegészítettem még egy körettel, ami ízvilágában illeszkedik a receptben írtakhoz. 

Hozzávalók (2 főre):

  • 4 szelet tarja (kissé kiklopfolva)
  • 1 csomag zöld spárga
  • 4 tojássárgája
  • 2 dl olívaolaj
  • 1 narancs héja reszelve
  • fél narancs kifacsart leve
  • só, bors ízlés szerint
  • fél kávéskanálnyi szódabikarbóna
A hús fűszerezéséhez az eredeti receptben írt fűszerkeveréket nem tudtam beszerezni, ezért magam kevertem egy hasonlót, miután utánanéztem a neten, hogy miből áll. A következőket használtam:
  • 5 evőkanál olívaolaj
  • két löttyintésnyi balzsamecet
  • 1 kávéskanál őrölt szerecsendió
  • másfél kávéskanál őrült fahéj
  • egy kevés fokhagymagranulátum
  • fél kávéskanál őrölt borsikafű
  • 1 kávéskanál húspuhító só
  • fél kávéskanál koriander
  • 1 kávéskanál őrölt kömény
  • 2 db aprított babérlevél
A plusz körethez:
  • 400 g Exotic Salads rizskeverék (Sparban kapható)
  • 1 csomag aszalt vörös áfonya
  • 3/4 csomag sárga mazsola
  • 1 avokádó

Elkészítése:

A húst - miután kissé kiklopfoltuk - bepácoljuk az összekevert fűszerkeverékkel és hűtőszekrénybe téve hagyjuk pácolódni (kb. félóra). 



Majd a megmosott spárgákat egyenként meghajlítva eltördeljük ott, ahol magától etörik (az alsó részt kidobjuk, mert az már fás), és egy magasabb falú serpenyőbe téve, megszórva sóval, és szódabikarbónával, leöntjük vízzel, úgy, hogy ellepje. A Heni receptjét itt kiegészítettem Dragomán György író spárgakészítési javaslatával, miszerint (bár ő a főzés nélkül készíti így) serpenyőbe téve kicsi olívával meglocsolva addig hagyjuk benne heverni, míg kicsi színe lesz. Én közben még egy pici balzsamecetet is öntöttem rá. Majd kiszedjük, hagyjuk lecsepegni.

A majonézhez a tojássárgákat kikverjük a 2 dl olívaolajjal, majd belereszeljük a narancs héját, és a kicsavart levet hozzáadjuk. Jól elkeverjük, míg sima nem lesz. Óvatosan adagoljuk a narancs levét, hogy ne legyen túl híg az öntet. Én tettem bele egy kevés mustárt is, csak az íze miatt :) Majd ízlés szerint sózzuk, borsozzuk.

Végül pedig a bepácolt húst kisütjük. A recept szerint grillserpenyőben, de mivel nekem olyanom nincsen, nagyon kevés olajon sütöttem meg vastag aljú lábasban, gyakran megforgatva közben.

A külön körethez pedig a rizs csomagolásán levő módon megfőzzük a keveréket. Míg főtt, én beáztattam narancslébe az aszalt áfonyát és a mazsolát. Az avokádót kettévágtam, meghámoztam, és a puha húsát (mikróban kicist segíteni kellett rajta, mert picit éretlen volt) kivájtam kiskanállal. Kisebb darabokra vágtam. Aztán 10 perc után a beáztatott aszalt holmikat egy salátástálba öntjük, majd a leszűrt, hideg vízzel leöblített, lecsepegtetett rizst apránként hozzákeverjük. Végül a tetejére szórjuk az avokádót, és óvatosan kissé beleforgatjuk azt is. 


Így együtt csodás lett a szombati ebéd:


Jó étvágyat nektek is, ha kedvet kapnátok hozzá!