2016. október 9., vasárnap

Portugália - Coimbra és Figueira da Foz

A munka néha hordoz magában kikapcsolódási lehetőségeket is. Így voltam én is szeptemberben, amikor egy projektúton Portugáliában lehetőségem nyílt arra, hogy a munkán kívüli szabad időben meglátogassak néhány olyan helyet, ahová már korábban is szerettem volna eljutni, illetve voltam is, csak nem volt módom magam megismerkedni velük. Ez a poszt, és a következő kettő ezekről a helyekről szól, így ebben a posztban Coimbra, Figueira da Foz, a helyi utazás, az árak és az ételek kerülnek szóba. A következő két poszt majd Aveiro-ról, és Porto-ról mesél. Az írások sem nem útleírások, sem nem útmutatók, sokkal inkább szubjektív lenyomatok. Ennek tudatában olvassátok.

A program színhelye Coimbra volt, Centro régió központja, az ország középső részén. Az óceánparttól kb. 45 km-re fekszik. Vonattal kb. egy órányi távolságra van a "Nagy Víztől".
Portugáliában jártam már több alkalommal, néha projekt keretében, néha saját szervezésben vagy utazási irodával. Mindig nagyon szerettem, ma is így vagyok ezzel. Coimbrában is többször voltam már, így a város látnivalóit jobbára már ismerem, láttam őket, többször is. Így most olyasmit akartam látni, ahol még nem, vagy csak keveset voltam. Az útra a párom is elkísért (nem a projekt keretében, persze), így együtt találtuk ki, merre vegyük utunkat, amikor a munka ezt lehetővé tette.

A szállás

Néhány szót érdemes ejteni erről a kérdésről. Korábban a városban ismerősnél laktam, vagy a projekt biztosított szállást is (pl. egy farmon), de előző utunk alkamával egy hostel 2 személyes szobájában laktunk. A portugál szálláshelyekről tudni érdemes, hogy a nem nagy lánchoz tartozó vagy magas "csillagozású" hotelek, motelek, panziók esetében a mosdó/fürdő gyakran a szoba része. Úgy kell érteni ezt, hogy a szobában az egyik sarokban - jobb esetben függönnyel vagy paravánnal elválasztva - helyezik el a wc és mosdó/zuhanyzó kombóját. Ez a mi számunkra eléggé szokatlan, így az ember olyan szállást igyekszik keresni, ahol ez nem így van, de mégse fizet ki egy vagyont érte. Ilyen volt a hostel, ahol csak azzal kellett megküzdeni, hogy a külön helyiségben levő fürdőnek nem volt ajtaja. De legalább külön volt :)
Így most az Airbnb-n próbálkoztunk, egy szép, garzonszerű pici apartmant foglaltam. Kb. 3 hónappal korábban, és ugye ki is fizettem (ahogy az az Airbnb-n szükséges). Majd érkezéskor derült ki, hogy a tulaj kiadta másnak, és nekünk egy tetőtéri másikat szánt. Túl azon, hogy az a negyediken volt, és nem volt lift, és hogy nem szólt előre, és hogy egyébként sem túl tisztességes a dolog, ráadásul a tetőtéri elrendezés nekünk - mivel az átlagostól magasabbak vagyunk - nem volt megfelelő. Végül 2 éjszaka után eljöttünk onnan, és kiegészítve a visszakapott 4 éjszaka árát, egy óceánparti szállást foglaltunk, ahol kiválóan éreztük magunkat, egy óra vonatozással (a vonatok óránként közlekedtek) a városban voltunk. Tükéletes megoldás volt. Alább két kép, ami igazolja mindezt:
1. Coimbra: felegyenesedni is alig  2. Figueira da Foz: reggeli a teraszon

Coimbráról csak néhány kép, a folyópart és a város benyomásai:

A közlekedés

A vonatközlekedés Portugáliában elég kényelmes, nagyvárosok között utazni alapvetően 3 féle módon lehet (és ez egyben 3 árfekvést is jelent): Alfapendular (AP), Intercidades (IC) InterRegional (IR) és a Regional. Ha időben veszünk jegyet (pl. online a vasúttársaság honlapján), akkor nagyon baráti áron is utazhatunk, és egyébként is van többféle kedvezmény vagy lehetőség. Ami még érdekes lehet, hogy a nagyvárosoknál (Lisszabon, Porto, Coimbra) a városon belüli vonatútért nem kell fizetni, pl. Coimbrában a belvárosban van a régi vasútállomás, Coimbra, és a külvárosban az újabb, ahová az AP és IC járatok is érkeznek, Coimbra-B, nos Coimbra-B-ből bevonatozni a városközponti vasútállomásra (5 perc) ingyen van. És kivonatozni is fordított irányban, persze. Hasonlóan lehet Portóban a Campana vasútállomásról eljutni Sao Bento vasútállomásra (utóbbiról pár szót ejtek a következő posztban). És van egy +1 mód, az Urbano (U) a három nagyváros körül, így a Coimbra környéki, amivel mi is utaztunk Coimbra és Figueira da Foz között.
Coimbra és Figueira da Foz között tehát az Urbano jár (19 megálló), a vonatjegy egyirányba 2.65 euro, de ha retúrt veszünk, kedvezményes, így pl. 2 főre 10.6 helyett 7.45 euroba került. Viszont az Urbano-ra a jegyet nem lehet online megvenni, csak személyesen.

Coimbra városi közlekedése valójában csak buszközlekedést jelent. Elég sok vonalon járnak a buszok, vannak körjáratok is. Viszont nincsenek éjszakai járatok, ezt érdemes lehet tudni. A busztársaság honlapja nem valami felhasználóbarát, de azért lehet vele boldogulni, az útvonaltervező kellő türelemmel hasznos lehet számunkra :)
A városi buszok mind chipleolvasósak, feltöltőkártyát kell venni (0.50 euro), és arra lehet feltölteni tetszés szerint a használni kívánt jegyet (vonaljegy - ezen belül meg lehet határozni, hogy hány útra szóló legyen, napijegy). Hetijegy vagy 3-5-7 napos jegy nincsen. A napijegy ára 3.50, egy vonaljegy 1 euro, egy hat utazásra szóló jegy 3.80 euro.

Figueira da Foz

Az óceánparti település a felkapottabb üdülőhelyek közé tartozik Portugáliában. Itt a szeptember még javában alkalmas a strandolásra általában, így most is sok fürdőzőt találtunk a parton, persze elsősorban hétvégén.
A szállásunk az óceánparti úton volt, így reggeltől nyomon követhettük azt a számunkra szokatlan jelenséget, amikor is az óceán felől nagy páratömeg áramlik a part felé. Kicsit olyan, mint a köd és felhő keveréke. Biztos van szakszerű elnevezése, de ennek nem jártam utána, itthon meg ugye viszonylag ritkán észlelhető az óceánparti jelenség :) Nem a köd, mert persze az itthon is van, de olyankor itt már hideg, de legalábbis hűvös van, ott pedig javában nyári idő tombolt, napközben 25-28 fok, reggel is 20 körüli hőmérséklet, és estére is hasonló. Néhány kép erről a kb. kora délutánig megjelenő/megmaradó, váltakozó jelenségről. Helyenként nagyon misztikusnak hatott, csak képek alapján simán gondolhatnánk az északi vizekre magunkat :)

Figueirában vannak múzeumok, kulturális látnivalók, de mi azt most kihagytuk, majd egy későbbi látogatáskor megnézzük őket :) Helyette inkább a szabadtéri lehetőségek vonzottak :) A várost fel lehet deríteni biciklivel. Jól kiépített bicikliút fut a part mentén, és egy kört lehet tenni az egész városban is, a felső területeken is, és a folyótorkolat túloldalán is. Mi a part mentén maradtunk. A kiránduláshoz béreltünk biciklit, egy órára 5 euro, délelőttre (9.30-13.00) 7 euro, délutánra (14.30-19.00) 8 euro. Elvileg lehet bérleni tandembiciklit is :) de sajnos, nem volt, amikor szerettünk volna. 1 euroért sisakot is adnak (nem kötelező a viselete), plusz lakatot ingyen. A kerékpárok masszív, jó állapotú járgányok voltak, szélesebb üléssel, így nagyon kényelmes volt a hétvégi délután jó részét rajta tölteni :). A biciklis kirándulás során felmentünk (toltuk) a hegyoldalban levő templomhoz (egyikhez a sok közül), ahol egy pici, szinte egyszemélyes kápolnát is találtunk, csak úgy az utcán, a házak között.

Az óceán partja az úttesttől kb 500 m, ez homokos part tulajdonképpen, és ezt a területet szerte behálózzák az épített deszkás gyalog- és bicikliutak. A kivitelezés nagyon igényes, este kivilágított, kis pihenők vannak, információs táblákkal ellátva, és a parthoz közelebb eső részen néhány zuhanyzó is található a pihenőrészben.

A Mondego folyó torkolatánál van egy hullámtörő móló, a végében egy világítótoronnyal. Az odaút a biciklivel kicsit szürreális volt a párafelhő miatt, picit filmszerűnek éreztem.

Alább néhány benyomás az ittlétről...

Itt pedig az ételekről, amiket ettünk...
Az árak viszonylagosak, ettünk vacsorát ketten 12 euróból is, meg közel 50 euróból is...az átlag persze azért 25 euro körül van két főre, előétellel, főfogással, innivalóval (víz, bor/sör/ginja) és kávéval együtt. Egy kávé (espresso) 0.5-1 euro közötti (drága helyeken - pl. hotel - akár 2.5 eurora is lehet számítani), egy 0.33-as ásványvíz akár 10 centért is van (Minipreco-ban), és jó tudni, hogy a szénsavas víz többe kerül, mint a mentes (pl. étteremben 1 l mentes víz 2 euro és 0.75-ös szénsavas víz ugyanott 3 euro).
Egyébként az üzletekben az élelmiszer kb. a hazai árakon mozog, és általában véve is lehet hazai árszínvonallal kalkulálni.
A coimbra-i és figueira-i látnivalókat, lehetőséget ajánlom mindenkinek, aki a kultúra és a kirándulás egyvelegét keresi.