2016. október 5., szerda

Digitális oktatási eszközök 9. - Wizer.me

Nem mintha ne lett volna miről írnom digitálsi oktatási eszközök kapcsán az elmúlt időszakban, de nem nagyon volt időm rá. Most egy vírusos torkgyulladás miatti kényszerszabi teszi lehetővé, hogy írjak egy nagyon érdekes, és könnyen használható, a pedagógusok munkáját könnyítő lehetőségről. Feladatlapot lehet vele készíteni, de nagyon sokszínű feladattípussal. Ez a lehetőség a Wizer. Mutatom. 

A felület ingyenesen használható, egy gyors regisztráció után - ahol használható valamelyik közösségi vagy LMS rendszer loginja is - máris nekiláthatunk a feladatlapunk elkészítéséhez. Ha bizonytalanok vagyunk, avagy csak szeretjük előre megnézni a lehetőségeket, akkor a képernyő jobboldalán megjelenő rövid videó segít áttekinteni a folyamatot. De bátran nekivághatunk videó nélkül is, mert tényleg nagyon egyszerű, és gyors munka lesz. A legtöbb időt a feladatok tartalmának kidolgozása jelenti, de ezt így is, úgy is meg kell tennünk, akármilyen kereteket is használnánk.
Ha van kedvünk, munkálkodás előtt még mások kész feladatlapjait is átnézegethetjük, ha az Explore opciót választjuk a felső menüsorból.

Baloldalon kategóriák szerint, felül pedig kulcsszavakkal is kereshetünk közöttük.

Nézelődés után máris nekiláthatunk a saját feladatlap készítésének, a nagy piros, START NOW gombra kattintva:

Ezután megjelenik a saját kis feldatlapunk szerkesztőoldala, felül megadhatunk infót az osztályfokról, és kulcsavakat rendelhetünk hozzá (ami alapján kereshető lesz, ha úgy döntünk). Legfelül, a zöld menüsávon pedig a 3 fő lépést látjuk, amin végighaladva elkészül a használható feladatlapunk. 
Az első lépés a szerkesztés (edit):
Megadjuk a feladatlapunk címét (your title here), majd lejjebb gördítve elérünk a feladatlap lényegéhez, a többféle feladattípushoz, amiből kedvünk szerint választva (vagy akár mindet használva) állíthatjuk össze a számonkérést:
A feladatoknál a szöveget szerkeszthetjük, kiemelhetjük, alsó vagy felső indexet is tudunk használni, linket, képet beszúrni, és színezni, méretet választani is lehet a bevitt szöveghez. Szinte mindegyik feladattípusnál van mód arra, hogy hang rögzítésével mondjuk fel a feladatutasítást, illetve a nyitott kérdés típusnál a válaszadónak is lehetősége van ugyanerre. 
Mindezt a kis mikrofon ikon jelzi:
Amikor készen vagyunk a kérdésekkel, a jobb oldalon látható panel tetején a Save opcióval elmentjük, amit alkottunk, majd szintén ebben a panelben látjuk a design lehetőségeit. Nem túl sok választható kinézet van, jelenleg 16 féle megjelenés közül választhatunk, de azt hiszem, ez sem rossz paletta.

A design kiválasztásakor a választott sablonnak megfelelő betűkészletből és a háttér kapcsán további négy színkombinációból is választhatunk a fejléc képét és a feladatok fejlécét, azok betűszínét illetően.
Amikor mindennel elkészültünk, a panel tetején választhatjuk a Preview gombot, és még a véglegesítés előtt megnézhetjük, mit alkottunk. Végül újra mentsük el a munkánkat.

2. lépés a tanulókkal való megosztás: vagyis annak eldöntése, hogy a tanulók milyen módon férjenek hozzá a feladatlaphoz. Ehhez a legfelső menüben a 2. Assign to students opcióra kattintunk. A megjelenő ablakban megadhatjuk mindezt:


Az első oszlopban megadjuk a csoportnevet (ez bármi lehet, amiből a diákok felismerik), majd enter nyomása utána a mellette levő oszlopban megjelennek a megosztás lehetőségeit mutató ikonok:
A tanulókhoz tehát eljuttathatjuk a feladatlapunkat Google Classroom, Edmodo virtuális osztálytermeken keresztük (amennyiben ezt használjuk a diákokkal), de lehet egyszerűen a linket megosztani, pin kóddal hozáférést adni, vagy beágyazni valamilyen felületen (pl Moodle-on). A harmadik oszlop kapcsolójával pedig az elérést, a kitölthetőséget szabályozhatjuk. Ugyanitt tudjuk később archiválni is a feladatlapot, a jobb szélső ikonra kattintva.

Automatikus választ is beállíthatunk, amit a diákok azonnal, a feladatlap kitöltése után a lapon láthatnak. Ezt most nem próbáltam ki, így erről bővebben nem írok.

3. lépés a válaszok megtekintése:
A legfelső menüsoron értelemszerűen az Answers-re kattintva érkezünk arra az oldalra, ahol megnézhetjük, és értékelhetjük a diákok válaszait. 
Először egy összegzést látunk, illetve azt, hogy ki és mennyi idő alatt, mikor töltötte ki, és hány pontot szerzett.


Aztán feladatonként tekinthető át a feladatlap, és egyenként módunk van a válaszok alapján lájkolni, hangban megjegyzést fűzni, kommentet írni, és nyitott pontozású feladattípus esetén az adható pontszám alapján pontozni a teljesítést.


A legvégén pedig összegző értékelésre nyílik lehetőségünk. Mindezt mentés, és a visszajelzések alkalmazása (Apply feedback) gombra kattintás után a diákok a feladatlapjukon látják majd.

A wizer meglátásom szerint az eddigi lehetőségek közül, amiket ismerek, a legegyszerűbb, egyben sokféle lehetőséget tartalmazó feladatlapkészítési opció. A Moodle-nál mindenképpen könnyebb :) Így azoknak, akik ezt a keretrendszert használják, jó szívvel ajánlom kipróbálásra, és megfelelő design választásával még az infantilis hatás is elkerülhető lehet. Az értékelés, visszajelzés egyben letölthető, sajnos csak csv formátumban, de az is kezelhető azért.
Végül, ha már mi is használjuk mások sablonjait, a jobb felső sarokban levő Share with teachers opcióval mi is elérhetővé tehetjük alkotásainkat más tanárok számára is, a kölcsönösség alapján :)