2016. március 29., kedd

Azok a skandinávok

A tavaszi szünet első négy napját szerencsénk volt Skandinávia egyik kis szegletében eltölteni. Malmö-t céloztuk meg, és átruccantunk egy napra Koppenhágába is. Mondhatnám, hogy a választásunkat befolyásolta például a Bron/Broen című, harmadik évadjánál tartó krimisorozat, ahol a forgatási helyszínek ebben a két városban találhatók meg, de az igazság az, hogy ez fordítva történt :) Januárban, amikor megvettük a repülőjegyeket (elég olcsón, kettőnknek oda-vissza a kiskocsi kb. másfél tanknyi benzinje áráért), és lefoglaltuk a szállást (na, az húzósabb volt, majdnem háromszor annyi, mint a repjegyeink), csak annyit tudtunk, hogy Svédországba szeretnénk menni, és ez tűnt a legjobb választásnak, főleg a repjegy miatt. Utána jött az ötlet, hogy akkor nézzük meg a sorozat második évadját, és így nagyon jól ráhangolódtunk az utazásra :)

Malmö

Mostmár mondhatni szokásos módon a szállásunkat újra az Airbnb segítségével foglaltuk. Egy angolul jól - ámbátor számomra néha érthetetlenül, de ez az én hibám - beszélő, idősebb házaspár társasházbéli lakása feletti apartmant választottuk, ami nagyon kényelmes, kellemes elrendezésű, nagyon tiszta 35 nm-es lakhelyünk volt 4 napig.
A környéken mindent 3 perc gyaloglásnyi távolságban megtalálhattunk, bolt, kávézó, étterem, buszpályaudvar, vízpart stb. A látnivalók sem voltak távol, de azért kipróbáltuk a buszozást is (napijegyet használtunk, ami másnap reggel is jól jött, hiszen a jegy 24 óráig érvényes a vásárlás időpontjától számítva :) ).
A városra másfél napot tudtunk szánni, illetve valójában egyet, félnek azt a kis időt tekintetem, amit még a reptéri busz indulásáig a hazautazás napján a város vasútállomás körüli szép részén töltöttünk, fotózással, napozással :)
A látnivalók listáját úgy állítottuk össze, hogy gyalog bejárható útvonalon gyakorlatilag egy kört tehettünk a városban.
Nekem a térképen látható nevezetességek közül nagyon tetszett a Technikai Múzeum, ahol a filmsorozatból is láthattunk egy-két relikviát, valamint a templom.
Saga Porschéja
Utóbbi nagyon emberközeli itt szerintem, olyasmivel találkoztunk odabent a templomban, amit én máshol még nem láttam (lehet hogy van, persze), például kávésarok, ahol a nagy melegentartó tartályokban forró víz és frissen főzött kávé van, lehet kávézni, teázni (ingyen, és persze teafilter is van hozzá, meg cukor - barna, fehér, és édesítő is). Nagyon kellemes, szép, a helyhez is illő bútorokkal berendezett, és mellette a gyermeksarok található, játékok, szőnyeg, könyvespolc kicsi és nagyobb gyerekeknek is.

A templomban kiállítás is van, szentképek/ikonok különböző technikákkal készített másolatai/interpretációi láthatók, egyszerű állványokon elhelyezve. Az egész templomi közeg nagyon barátságos, vonzó, az oltár rendkívül szép, a templom ékessége.
A Torso nekem nem jelentett különösebb izgalmat, közelről már elég ütött-kopott az épület. A vár sokkal izgalmasabb, és az nagyon jó, hogy a várba megváltott jegy érvényes a közeli Tudományos és Technikai, Közlekedési Múzeumba is. Itt többféle kiállítás, tárlat is van, az állatokat, élővilágot bemutató akvárium, terrárium nagyon jó, főleg gyerekes családoknak, engem jobban érdekelt a közlekedési rész (motorok, autók, repülők és egy tengeralattjáró is), valamint a tudomány fejlődéséről szóló (ahol például viccesen megjelenítik Linné-t is, ahogy éppen egy színes magazint olvasgat a maláriáról :) )

Sajnos a Lilla Torgra csak este, sötétedés után jutottunk el, így annak szépségéből, hangulatából nem sokat láthattunk/érezhettünk, különösen, hogy az eső is épp rákezdett kicsit akkor.
A város hangulata nagyon kellemes, legalábbis ahol mi jártunk, ezt éreztük. Nyugodt, élhető, jól működő város, imádnivaló a sok víz, csatorna, a széles, tágas terek, utak, a funkcionális design mindenütt, ugyanakkor szép, és vidám is.

Napoztam :)
A filmsorozat forgatási helyszínei közül végül keveset tudtunk megnézni, de sikerült a "malmöi rendőrség épületét" - ami valójában egy irodaépület - megtalálni, sajnos nem futottunk össze Saga-val :), csak két mufurcabb irodai alkalmazottal, akik nem voltak odáig attól, hogy szelfizni próbáltunk az épülettel, ami előtt ők épp cigiszünetüket töltötték.

Koppenhága

A malmö-i gyaloglósnap után egy hasonlót terveztünk a "szomszédos" Koppenhágába is. Az Öresund híd köti össze a két várost (itt kezdődik a Bron/Broen sorozat egy félbevágott hullával, ami a híd közepén, Svédország és Dánia határvonalán fekszik a filmben, egyik fele svéd, másik fele dán területen). A hídon át lehet jutni autóval, busszal, és vonattal is, mi az eredeti terv szerint oda vonattal, vissza busszal gondoltuk az átkelést, de végül mégis a vonatos retúr mellett döntöttünk. Kicsit drágább, de kényelmes, gyors, és gyakrabban közlekedik, mint a busz. A jegyet könnyen megvehetjük automatából, vagy a Skanetrafiken helyi irodájában is. Ha gyerek(ek)kel utazunk, vegyük bátran a Duo/Famili típusú jegyet, gazdaságosabb megoldás.
A város alapvetően különbözik Malmö vidéki városi feelingjétől, lévén főváros; nagyvárosiasabb. Ugyanakkor mégis érezni azt a kellemességet, tágasságot, emberközeliséget. A funkcionalitás már kevésbé jellemzi szerintem ezt a várost, ugyanakkor sok palota, kastély, vár van ott, amitől a "történelem lehelete" sokkal érzékelhetőbb, kézzelfoghatóbb.
A koppenhágai napra is "gyalogos kört" terveztünk meg, az alábbiak szerint:
A dániai napunk nem volt olyan szép napsütéses, mint a malmö-i, de nem volt hidegebb, csak borultabb (és néha szitált az eső).
A Tivoli - bár be volt tervezve, de nem volt nyitva, ezért - kimaradt, a többi látnivalót végig tudtuk járni. A kis hableány feledhető, inkább csak kötelező elem volt (számomra), a kikötő (Nyhavn) és a Dán Nemzeti Múzeum viszont mindent megért. A kikötő színes házai a szürke időben is vidáman övezték a kikötőöbölt, és az ott "parkoló" vitorlásokat, hajókat, a múzeum pedig - ami ingyenesen látogatható - sok izgalmas tárlattal hívogatott bennünket. Mi a vikingekről szólót választottuk, nem is bántuk meg. Látványos, alapos és hiteles. A múzeum hangulata barátságos, és alapvetően az emberekbe vetett bizalomra épül, ingyenes ruhatárral, ahol csak a táskákat zárják el, a kabátoknak szabadon elérhető vállfák is választhatók.
Ahová nem jutottunk be

Rosenborg kastély

A négy napunk nagyon jól telt, bár elég fárasztó is volt (edzeni kell :) ). Svédország visszavár :) remélem!