2015. november 21., szombat

Töltött cipó

Nem vagyok nagy konyhatündér, de azért szoktam főzni, és sütni is néha. A neten gyakran szembetalálkozik az ember érdekes receptekkel, vonzó étkeket ábrázoló fotókkal. A péntek esti vacsoránk is egy ilyen találkozásból született. :)
A töltött cipó képével több helyen is találkoztam (persze főleg a Facebookon), és többféle leírását is láttam. Én ezt a változatot vettem alapul, de persze ettől is eltértem, ami utólag nem feltétlenül bizonyult jó ötletnek :)
Nos, úgy alakult, hogy a péntek este lazulós, olvasós, filmnézős együtt töltött idő lett (amilyenre már nagyon régen nem volt alkalom), ebbe sikerült beilleszteni ennek a receptnek a megvalósítását.

Lássuk a hozzávalókat

Egy félkilós kerek cipó
Sonka (apróra vágva)
Kenyérszalonna (kisebb szeletekre vágva)
Húsos füstölt szalonna (vékony szeletekre vágva)
Füstölt házikolbász (karikázva)
Hat hónapig érlelt keménysajt (egy kisebb darabot meghagyva, a többit kisebb szeletekre vágva)
lilahagyma (félbevágva karikázva)
zöldpaprika (apróra vágva)

Az elkészítése


A cipót két irányban, egymásra merőlegesen kb. 3/4-ig beszeltem, így úgy nézett ki, mint a szalonnadarab szalonnasütés előtt :)
A feldarabolt hozzávalók közül előbb a kenyérszalonna szeleteket az egyik irányú bevágásokba (minden másodikba) beletettem, majd a másik irányú metszésekbe - előbb minden másodikba - beszórtam a lilahagymát, majd ugyanabba, rá a hagymákra, a kolbászkarikákat.
Ezután a kimaradt bemetszésekbe a feldarabolt sonkát szórtam, mellé a sajtszeleteket is bedugdostam. Majd a húsos szalonnaszeletek következtek, amiket az egész cipóban kb. egyenletesen elosztva dugtam be a résekbe. A maradék lilahagymát és sajtszeleteket tetszőlegesen elosztottam a cipórésekben. Végül szórtam bele a paprikából is, de ez talán elhagyható, mert ha friss cipóból csináljuk, azt eláztathatja. 
Amikor minden hozzávalót felhasználtam, akkor az egyben meghagyott kis darab keménysajtot ráreszeltem a tetejére, és egy kis kakukkfüvet is akartam szórni rá, de végül elfelejtettem :) (az alapul vett recept friss petrezselyemlevelet ír).
Egy nagyobb jénaiba sütőpapírra helyezve tettem a megtöltött cipót, és a 20 percig 200 fokon előmelegített sütőbe alufóliával letakarva (ennek a jénaimnak nincsen teteje) tettem be az egészet.
25 percig sült így, majd további 15 percig letakarás nélkül, ami alatt szépen rápirult a sajt.
És íme, így nézett ki a kész töltött cipó:


Amit legközelebb máshogy csinálok


A mintareceptben nem szerepel a kenyérszalonna, hanem helyette vajszeleteket helyez a cipóba, valószínűleg nekem is jobb lett volna azt - esetleg fűszervajat - használni, mert az elolvad ennyi idő alatt a cipóban, de a szalonnának ez nem elég ahhoz, hogy kicsit kisüljön belőle a zsír, így eléggé "száraz" maradt - azaz nem nagyon érződött a szalonna.
Egy kicsit tovább lehet érdemes sütni letakarva a cipót, hogy több idő legyen a benne levőknek az ízeik átadására.
Még több sajtot érdemes szórni a tetejére, és még többet - és többfélét - tenni a résekbe is.
A receptben szerepelt a főtt tojás is, én most kihagytam - mert a héten már többször is ettem -, de a nem túl keményre főzött 2 percessel is érdemes lehet legközelebb próbálkozni.

Összességében azért jó ízű lett, el is fogyott majdnem mind, ami megmaradt, az egyikünknek reggelire pont elég volt másnap :)