2017. október 29., vasárnap

Tökös októberi finomság



A hosszú indián nyár után megérkezett az esős, szeles, nemszeretem őszi idő. Ezzel együtt megérkezett a sütőtökszezon is. Az utóbbi években kaptam rá erre a zöldségre, korábban a világból is ki lehetett volna kergetni vele. Igaz, hogy régen mindig csak intézményes étkeztetés keretei között (lásd még: óvodai, iskolai, munkahelyi menza), és mindig csak sütőben megsütött szelet tök formájában. Én viszont inkább raguként, más zölségekkel, vagy hús mellé köretként készítem. Ám most egy még szokatlanabb receptet választottam erre a ronda orkánszeles, itthonülős (-dolgozós) hétvégére. Jöjjön is.
Az utóbbi egy-két évben egészségi okokból csökkentettem az étkezéseimben a szénhidrátot, és ezért követek a Facebookon néhány olyan oldalt, amelyek ilyen témájúak, és néha onnan próbálok ki egy-egy receptet. A mostanit innen vettem. Olyan étel ez, ami a család bármelyik tagjának ínyére lehet, gyerekek esetében különösen akkor, ha más formában amúgy nem annyira vonzó étek számukra a sütőtök. Lássuk akkor a sajtos-sütőtökös túrólepény receptjét, persze kissé módosítottam (és a tejtermékek laktózmentesek nálam).

Hozzávalók

25 dkg sütőtök, 1-2 centis kockákra vágva
2 kisebb fej vöröshagyma apróra vágva
2 nagyobbacsak fokhagymagerezd apróra vágva (aki szereti jó fokhagymásan, ennél is többet tehet bátran)
3 dkg vaj
25 dkg túró
10 dkg sajt reszelve/kis darabokra törve
10 dkg zabpehely
3 közepes méretű (M-es) tojás
fűszerezéshez: 2 púpos mokkáskanál só, őrölt bors, gyömbér ízlés szerint.
0,5 dl víz

Elkészítése

A hagymákat a vajon megfonnyasztottam, beletettem a sütőtököt, kicsit így pirítottam, majd ráöntöttem a vizet, és puhára pároltam őket együtt. Utána levettem a tűzről, és a fűszerekkel összekavartam (villával szétnyomkodva közben a tököt). 
Amíg párolódott a tök, belekevertem a túróba egy nagyobb tálban a tojást, a sajtot és a zabpelyhet. Én az eredeti recept szerintinél több zabpelyhet tettem bele (ez szerepel már a hozzávalóknál is), hogy ropogósabb legyen. Lehet kevesebbel is készíteni, ha puhább lepényt szeretnél. 
A sütőt közben előmelegítettem 15-20 perc alatt 200 fokon. Egy nagy tepsibe tettem sütőpapírt, azt vajjal kikentem. A tojásos-zabpelyhes-sajtos túróba belekevertem a hagymás sütőtökpépet, homogén masszává kavartam, és ebből a masszából evőkanállal kis halmokat raktam a sütőpapíros tepsibe. A halmokat kb egycentis vastagságú, és 6-10 cm átmérőjű lepényekké egyengettem a kanál hátával. Nekem ez az adag kétszerre fért a tepsibe, de ha vastagabb lepényeket teszel, lehet, hogy egyszerre is befér. 
Betoltam a sütőbe, ahol először sütöttem 20 percik 180-200 fokon, aztán húlapáttal megfordítottam a lepényeket, és még kb 10 percig, amíg ropogós pirosra nem sült, sütöttem. A második adagot légkeveréses módban sütöttem, úgy még jobb lett. Íme:





A széle ropogós, a belseje puhább. Bátran lehet fűszerezni. Köretnek is kiváló, de magában is fogyasztható, akár tízóraira, uzsonnára is. Sőt, finomságokkal megkenve is el tudom képzelni :)
Próbáljátok ki!