2022. március 27., vasárnap

Új szerelmem, a nordic walking


 Nem elég, hogy covid miatt 2 éve folyton csak a számítógép előtt ülök, még az 50-et is betöltöttem. Ez a kettő együtt még a jó genetikai adottságok mellett is olyan nem várt érzeteket hozhat az ember életébe, ami nehezen teszi beláthatóvá azt, hogy még jó esetben több évtizeden át aktív életet élhet - itt fáj, ott fáj, nem mozog, hőhullám, hidegrázás, emésztés lassulása, hogy csak néhány példát mondjak. Ezt még “megbolondítja” a burnout szindróma, amiből épp kilábalok, szóval az ember fejében megfordul, hogy most akkor valamit tenni kellene, ami javítja a közérzetet, támogatja az egészséges életmódot és lehetővé teszi, hogy elinduljon egy új életszakasz optimális(hoz közeli) kialakításában. Na ehhez keresgéltem hosszasan, ennek részleteit nem írom most le, de végül rátaláltam a nagy “szakirodalmazás” közben a nordic walkingra (nyilván a címből nem volt nehéz kitalálni, hogy ez lesz 😀). Erről írok most egy kicsit.

Nem is emlékszem pontosan a körülményeire, hogy hogyan történt (na tessék, feledékeny is vagyok, erre is kellene valami "orvosság" 😀). De a gyalogolj.hu oldalon kezdődött. Korrekt, nem ígér fűt-fát, nem mondja, hogy mindent megold és mindenre IS gyógyír a nordic walking, de saját példáján is az edző bemutatja, hogyan lehet hatásos ez a sport. 

A nordic walking eredete

Aki nem tudja, és nincs kedve utánaolvasni: a nordic walking az északi országokban népszerű, ha minden igaz, Finnországból ered konkrétan, ahol is a sífutók nyári edzéseként indult útjára, hogy amikor épp nem volt hó (azon a pár napon... 😉), akkor is tudjanak edzeni a sportolók. Aztán ez továbbfejlődött, és külön álló sportággá vált a nordic walking, vagy ahogy magyarul nevezik: északi gyaloglás, sportos gyaloglás, botos gyaloglás stb.) Vagy olvasd el a Wikipédia szócikket

Lényege, hogy két speciális nordic walking (és NEM túrabot) kell hozzá, meg egy jó és kényelmes cipő, és a technika megfelelő elsajátítása, és máris indulhatsz. Na persze ez nem olyan könnyű, mint ahogy hangzik. NEM séta, hanem annál sokkal összetettebb, a felsőtestet is alaposan megmozgató, zsírégető és erőnlétet növelő edzésforma. Nézd meg az edzőm, Koltai András videóit, például ezt:

    

Hogyan kezdtem én?

Rendes, lelkiismeretes emberként szépen beiratkoztam a gyalogolj.hu oldalon meghirdetett aktuálisan következő időpontban induló alaptanfolyamra. Ez 3 óra, ahol megtanulod néhány másik vállalkozó szellemű emberrel együtt az alapokat (a diagonál és a páros technikát, a lefelé haladáskor javasolt technikát meg még pár dolgot). Aztán hazamész, és azt hiszed, hogy tudsz nordicozni. Majd csinálsz magadról egy videót, és látod, hogy nem tudsz 😀 És akkor megérted, miért mondta András, az edző azt, hogy sokat kell gyakorolni, és koncentrálni kell. Meg mi az, hogy úgy nyújtsd előre a karodat a bottal, mint ha az asztal túlsó felére akarnál letenni egy kávéscsészét. Aztán rájössz, hogy nem is lépsz nagyokat, pedig kellene. Aztán arra is rájössz, hogy ha lefelé nézel (mert még koncentrálsz nagyon), akkor nem tudsz hosszúakat lépni. Szóval egyre inkább tudatosul, hogy mennyi mindenre kell figyelni, mi mindent kell kontroll alatt tartanod ennek a sportnak az űzése közben. Mert ez a megfelelő póz a lépéseknél:

Mi a helyzet most?

Az alaptanfolyamot január 30-án végeztem el. Aztán a szombati edzésekre (1,5 órás) jártam, hogy ezdő csiszolja a technikámat. Kiköptem a tüdőmet ezeken az edzéseken, így az is tudatosult (ismét), hogy milyen rossz az állóképességem, erőnlétem. De nem adtam fel, és aztán Ő is elkezdte, az alaptanfolyamot az elfoglaltságai miatt privát edzésen végezte el, ahol én ismétlőként vehettem részt, ez sokat segített. Azóta szinte minden nap megyünk. Ő hosszabbakat (neki jobb az erőnléte), én 4 km körülieket. Szerencse, hogy az erdő mellett lakunk, így tényleg bármikor, amikor tudunk egy órát kiszakítani a napból, el tudunk menni edzeni (együtt, vagy külön). Jobbára persze külön, mert én nem tudom tartani a lépést Vele. Na de majd egyszer csak én is leszek olyan fitt! 😜

Az első hatások máris megmutatkoznak, a hőhullámaim elmúltak (koppkoppkopp, nem akarom elkiabálni), Ő pedig több kilót fogyott. Van, hogy reggel megyek, vagy este, munka után (hurrá, óraátállítás, így még könnyebb lesz világosban menni), vagy néha napközben, ha úgy alakul.

Ha érdekel, hogy hogyan haladok, esetleg te is elkezded, itt tudsz követni Instán: https://www.instagram.com/nordicozom/ 

Vagy olvasd be ezt: